VASKIVUORI JOINS PEEP THEATRE  WEEK Vaskivuori mukaan teatteri-projektiin

Lukuvuonna 2012-2013 Vaskivuori on mukana kahdessa Pan European-verkoston projektissa. Marraskuussa 2012 viisi opiskelijaa sekä historian opettaja suuntasivat verkoston koordinaattorikouluun Hollannin Hilversumiin.  Aiheena oli ksenofobia. Huhtikuussa 2013 vaskivuorelaiset osallistuvat vihdoin teatteriviikolle jonka järjestää ateenalainen Moiraitis-koulu. Viikon teemana on Like, poke,request,ignore: making friends in the global community.

VASKIVUOREN TIIMI Unkarissa 12.-19.11.2011 teemanaan koulujen kansainväliset projektit

TAKING SCIENCE TO THE FOREST AND OTHER WAY AROUND – PEEP SCIENCE WEEK AT VASKIVUORI 2010

Vaskivuoren lukio isännöi ensimmäistä kertaa kansainvälistä tiedeseminaaria 14.-20. marraskuuta 2010. PEEP-verkoston  (Pan European Exchange Programme) kouluista Vaskivuoreen saapui opiskelijoita Hollannista, Kreikasta, Romaniasta, Skotlannista ja Unkarista. Olimme valinneet teemaksi metsän, näkökulmaksi ekologisen biologian kemialla höystettynä, ja saaneet mukaan mielenkiintoisia yhteistyökumppaneita metsäteollisuudesta ja Helsingin yliopiston kemian laitokselta. Viikko oli täynnä niin monipuolista opiskelua kuin hauskaa vapaa-ajanohjelmaakin.  

 

 

PEEP-VERKOSTON TAUSTAA

Pan European Exchange Programme syntyi 1990 luvun taitteessa riviopettajien toiveesta edistää kulttuurien tuntemusta, opetusta ja kansainvälistä yhteistyötä yhdentyvässä Euroopassa. Verkostoon kuuluu 12 mielenkiintoista koulua niin länsi kuin itä- Euroopastakin. Vaskivuoren lukio kutsuttiin verkoston jäseneksi syksyllä 2007 ja talvella 2008 koulumme edustajat osallistuivat ensimmäiseen PEEP- seminaariin, joka järjestettiin verkostoa koordinoivassa Gemeentelijk Gymnasium lukiossa Hollannin Hilversumissa. 

Verkoston organisaatio on kevyt ja toimintaidea yksinkertaisen nerokas: joka syksy kootaan viikoksi kolmeen eri maahan yksi kansainvälinen koululuokka. Kullakin luokalla on oma ennalta valittu, jo kotimaassa valmisteltu teema kulttuurin, historian tai luonnontieteen alalta. Opiskelukielenä on englanti. Kukin koulu on vuorollaan isäntänä, tarjoten opetustilat ja järjestäen vapaa-ajanohjelman. Opiskelijat majoittuvat perheisiin ja saavat näin kokemusta myös vierailumaan arjesta. Opettajat voivat vaihtaa kokemuksia ja ideoita omasta opetusaineestaan. 

Vaskivuori toimii isäntäkouluna syksyn 2010 tiedeviikolla. Tätä kirjoittaessa (kesän 2009 kynnyksellä) aihe on jo valittu ja valmistelut aloitettu. Vieraiksemme saamme ryhmät Ateenasta, Bukarestista, Budapestista, Edinburghista sekä Hollannin Hilversumista. Lue kuitenkin ensin viime syksyn tiedeprojektista Tanskassa sekä tulevan syksyn historiaviikosta Ukrainan Kiovassa.


TIEDETTÄ TANSKASSA – ensimmäinen PEEP-projektimme
Syksyn 2008 toisella jaksolla käynnistyi koulumme ihka ensimmäinen PEEP-tiedeprojekti aiheenaan energian tuotanto. Haastattelimme halukkaista fysiikkafaneista viiden hengen joukkion, joita fysiikan lehtori Jyrki Hänninen ryhtyi preppaaman koulumme edustusjoukkueeksi. Natalia Acosta-Leinonen, Teemu Hujanen, Kimmo Kulmala, Samuli Räty ja Pauliina Törnqvist muodostivat äänekkään ja eloisan ryhmän, jonka hioutumista yhteistyökykyiseksi ja osaavaksi ryhmäksi oli ilo seurata. Kotikoulussa tutustuttiin itse aihepiiriin ja sen vaatimiin Logger Pro-mittalaitteisiin, valmisteltiin esitykset Vaskivuoren lukiosta, Vantaa Citystä sekä ydinvoiman roolista Suomen energiatuotannossa. Tiedeviikolle eteläisen Tanskan Svendborgiin saapui osallistujia myös Sheffieldistä (GB), Prahasta, Moskovasta, sekä Sofiasta. 

Tanskassa majoituttiin perheisiin. Monelle tuli yllätyksenä, että tanskalainen koti on talvella melko vetoisa, että lounaaksi syötiin leipää (smörrebröd), tai että kouluun ajettiinkin fillarilla, vaikka satoi, tuuli ja kilometrejäkin piisasi. Mutta tanskalainen osaa pitää huolen siitä, että kaikki kuitenkin viihtyvät: pitää olla ”hygge”, siis mukavaa. Niinpä peitto on untuvaa, voileipä syödään aina iloisessa seurassa ja pyörä on leppoisaa cruisailumallia, jossa on leveä satula.

Suuri osa koulupäivää sujui eri maiden esityksiä kuunnellen sekä erilaisia kokeita tehden. Tiesitkö muuten, että myös Venäjällä on geysirejä, että vuorovedestä voidaan saada energiaa, tai että tuulimyllykin voi seota (katso http://www.youtube.com/watch?v=QL-cRuYAxg0)? 
Keskelle viikkoa oli järjestetty ekskursiopäivä: koko porukka bussiin, lauttaan ja Lollandiin. Tutustuimme maailman ensimmäiseen hydrogeeniä voimanlähteenään käyttävää asuinyhteisöön ja pääsimme ihailemaan Tanskan suurimpia maalla seisovia tuulimyllyjä lähietäisyydeltä. Oli suorastaan hypnoottista seistä vesisateessa juuri lannoitetun pellon reunalla kun suuret tuulimyllyn siivekkeet humahtivat yli pään WHUP, WHUP, WHUP. Retki jatkui vielä jo jouluiseen Kööpenhaminaan, jonka kaduilla tuoksuivat paahdetut mantelit. 

Ensimmäinen PEEP-kokemus oli siis hieno, monipuolinen viikko, täynnä tietoa, elämyksiä ja uusia ystäviä.


PAN EUROPEAN EXCHANGE PROGRAMME (PEEP)
IL MANIFESTO
 

Participating schools:
Lycée Alphonse Lamartine, Sofia, Bulgaria
Gymnasium J. Seiferta, Prague, Czech Republic
Svendborg Gymnasium, Svendborg, Denmark
Vaskivori Upper Secondary School, Vantaa, Finland Soumi
The Moraïtis School, Athens, Greece
Gemeentelijk Gymnasium, Hilversum, Holland
Illyés Gyula Gimnázium, Budaörs, Hungary
National College Iulia Hasdeu, Bucharest, Rumania
Classical Grammar School at Yu. Shichalin’s Museum Graeco-Latinum, Moscow, Russia
Trinity Academy, Edinburgh, Scotland
Lyceum 38, Kiev, Ukraine

1. The aim of PEEP exchanges is, on the one hand, to facilitate the integration of the European nations, and on the other hand to deepen the intellectual knowledge of both students and teachers. The participants also get the possibility to improve their social skills.
2. The PEEP project consists of three themes: Culture, History and Science, organized each year in three different schools. The organizing school hosts ±4 delegations form other schools, each consisting of 5 students and their accompanying teacher. This way, they form a European class of ± 30 students and their accompanying teachers. Each school may select the students they send out as they wish. The exchanges in all the three themes take place in the autumn of the school year.
3. In the spring of each year, one of the participating schools organizes a PEEP seminar. During the seminar, the participants evaluate the exchanges that took place in the previous autumn and they discuss the topics for the coming exchanges. The organizing schools of the coming exchanges present their suggestion for a topic. Each school participates in a seminar with a maximum of two representatives. It is the responsibility of these representatives to inform the accompanying teacher of their delegation about the topic.
4. Programme of an exchange week. Here follows a number of guide-lines to the organization of a PEEP exchange week. Nevertheless, each school has the freedom to add minor adjustments to these guide-lines according to their wishes/possibilities. 
The exchange starts on a Saturday and ends the following Saturday.
Saturday arrival of delegations
Sunday students: host-family day; teachers: free programme
Monday countries presentations 
Tuesday thematic presentations: first round
Wednesday excursion
Thursday thematic presentations: second round
Friday evaluation for both teachers and students; writing of final report
Farewell party
Saturday departures
The organizing school is also responsible for organizing a sufficient number of social activities for the afternoons and the evenings, for both students and teachers. Such programmes could include: a theatre performance, a sports event etc.
6. Presentations. Country presentation should last max. 15 minutes, thematic presentations max 30 minutes per delegation. Students are expected to talk freely and not read out from a piece of paper. It is useful to distribute handouts on the subject of the thematic presentations among the audience as it makes it easier for them to follow it. Preferably, delegations should make limited use of ICT techniques: the “living word” is often more engaging for the audience than a PowerPoint presentation. 
7. Accommodation. During the week, students live at host families. Teachers will be put up in a hotel or at colleagues.
PH